Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

tisdag 19 oktober 2010

Klassificeringen av ostar

I mina små inlägg om ostar kommer jag att försöka få med följande:
1. Området varifrån de kommer. I Frankrike kommer jag att använda mig av samma klassificeringssystem, som "data"-spelet med ostar använder sig av. Vissa blir då på franska, men jag kommer att försöka hitta de svenska benämningarna, om de nu alls finns.
2. Smakbedömning. Självfallet subjektiv. Och i relation till priset. Istället för fem getingar/solar/kossor eller vad det nu kunde vara så har jag bestämt mig för följande: 5-Kejsarostar, 4-Kungsostar, 3-Hertigsostar, 2-Grevéostar och slutligen 1-Baronostar.
3. Prisnivån lokalt.
4. Storleken på ostarna om jag råkar ha ett hum om det.
5. Mjölktyp och om den är pastöriserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar