Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

söndag 20 mars 2011

Lou Perac

En rätt så ny bekantskap för oss. Har inte just nu ens en bild, för jag trodde jag redan hade den på ostbloggen. Men den kommer i ostbrickan i nästa inlägg!
Det är en fårost från Midi-Pyrennerna dvs i närheten där man gör den lagrade mögliga Roqueforten. Den är helt uppenbart rätt okänd bland svenskspråkiga eftersom en googling bara gör att jag hamnar på mina egna bloggar!
När jag ser vidare så hittar jag ett företag, som heter Lactalis och som ägs av familjen Besnier. De grundare 1947 företaget, som nu har en omsättning på 2,2 miljarder €. Lou Perac-osten är då en av deras ostar. de säljer även Rocuefort Societe och Camenbert President, för att ta några exempel. Jag känner även igen varumärket på vår youghurt bland deras varumärken.
Så tydligen kan även storföretag tillverka goda ostar, för denna har vi varit nöjda med och ger den vitsordet 4-Kungsost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar