Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

fredag 25 mars 2011

Normanville


Denna ost kommer inte helt överraskande från Normandie! Tillverkaren av denna fabrikstillverkade ost har faktiskt sin fabrik i Livarot, som ju gett namn åt en annan ost från Normandie!
Tydligen inte många svenskspråkiga som kommit i kontakt med osten eftersom jag nästan bara hittar min egen matblogg när jag googlar. Den verkar till konsistensen som en Camenbert och jag såg t o m att en engelsk sida talade om Camenbert Normanville, vilket jag ändå tror att är en felaktig benämning.
På etiketten kan man läsa "lait cru sur paille", vilket betyder opastöriserad mjölk på halm. Av doften att döma är det svårt att avgöra om det är oanvänd eller använd halm, om ni förstår. Den har en mycket riklig, men ändå inte oangemän arom. Helt enkelt som en lite kraftigare Camenbert.
Kostar kring 12€/kg, så den blir nog värderad till 4-Kungssost. Och lite skoj att vi nästan har "upptäckt" den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar