Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

lördag 23 april 2011

Fleurie


Vi passerade grannbyn och råkade se att det var marknad dvs två försäljare stod och sålde sina varor. Den som sålde getostar hade den bästa försäljningen. De flesta andra kom därifrån med ett kasse fylld av ostar, men jag kunde hålla mig till att köpa bara tre.
Specialiteten är St-Maure de Touraine, vilket är den avlånga getosten med ett strå i mitten. Den har jag skrivit om tidigare. Sedan hade hon även Chabichou, men den kunde hon ju inte kalla Chabichou de Poitou eftersom gränsen till Poitou går vid floder Creuse, som är en mil härifrån. Men en mycket likartad ost var det. Men sen ahde hon en annan liten specialitet som hon kallade Fleurie, alltså blomman. Det är ju naturligtvis formen som har gett den namnet.
Det är ju ingen höjdare med tre getostar på en ostbricka, och det blev ju inte bättre av att jag i kylen bara hittade två andra: Maroilles och Selles-sur-Cher, som ju även den är en getost.
Väldigt likartade i smaken var de nog. Den nya som nu ska få vitsord så får vitsordet 3-Hertigost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar