Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

onsdag 27 april 2011

Tomme de Jura Nr 45


En för mig ny hårdost, som jag råkade se på marknaden i Loches. Kommer från Jurabergen dvs gränstrakterna mot Schweiz från ett område som kallas Franche-Comté. Där finns ju även en annan hårdost med namnet Comté och ärligt sagt inte vet jag om jag kan skilja på dem på blindtest.
Men det är kalrt. Den har ju små hål som Emmenthalern, och de flesta franska hårdostar har ju inte hål.
Nå denna ost är i all fall gjord av opastöriserad komjölk. Har lagrats tre månader och görs i 5,8 kilos runda ostar. Alltså inte jättestor jämfört med många andra hårdostar.
Mjuk fin arom, lite nötig smak. Kostade väl ca 17€ och får en kanske svag med dock 4-Kungsost. De andra hårdostarna har varit billigare, men stället var inte så billigt, så jag gissar att den ligger något lägre i pris på annat håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar