Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

lördag 20 november 2010

Nötosten St-Felicien


Har egentligen inte hittat något namn på denna ost med valnötter och i olika randningar. Vet faktiskt inte varifrån den är ens, ännu. Eftersom den ju alltid säljs i små bitar. Test finns på engelska och kanske holländska, så jag gissar den kommer från Holland.

Själv tycker jag inte att den är någon riktig ost, men damer brukar gilla den. Kostar drygt 10€ så gladeligen så får den vitsordet 3- Hertigost. Damer ger den nog högre vitsord...

TILLÄGG: Nu lyckes jag hitta ett namn på den eftersom jag hittade ett EU-nummer. Den heter St-Felicien och kommer från en liten ort norr om Chartres, så det betyder att den är en "lokal" Loireost. Men märkligt nog med text på fler språk. Tydligen en ost, som går mycket på export.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar