Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

torsdag 9 december 2010

Minhauzena


Passerade Riga i veckan. Passade på att handla lite på flygfältet. Hittade en ost, som hette Minhauzena. Gjord nånstans i Lettland och på komjölk. En hårdost. Lite i samma stil som Beaufort. Nötig, god. De hade även två andra, som de jämförde med Pecorino, men jag ville ha en för ostbrickan.
Vi tyckte väldigt mycket om den. Trots att den hade sällskap med Brie de Meaux, Gorgonzola och Fruns favorit nötost, så var det denna som gick bäst åt. Denna bit hade kostat ca 15 €/kg, men i jämförelse med andra produkter så kan jag gissa att den ligger kring 10€ i vanliga affärer. Men redan till detta högre pris så ligger den på gränsen mellan 4 o 5, så jag ger den ändå vitsordet 5-Kejsarost.
Som synes hittade jag i alla fall en chokladplatta med en bild av staden även om jag aldrig hann till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar