Välkommen! Till min ostblogg.

Denna blogg innehåller nu över 45 ostar, främst från Frankrike.

Har även en mat&vinblogg och en reseblogg med Frankrike & Portugal, som vi nu vistats i över 100 veckor. (Egna bloggar; till höger)

torsdag 16 december 2010

San Simon da Costa


Under vår resa till Santiago de Compostela så köpte vi denna spännande ost: San Simón da Costa. Råkade se den i en kyl och, ja det var nästan det enda de hade i disken i den lilla butik vi besökte. Tog en av de mindre varianterna och genast när vi smakat så utbrast Frun: Varför tog du inte den största.
Denna kostade 6,95. Hur stor den var kunde jag inte se (och hade ingen våg)men ca 15 €/kg blev det nog. Fruns känsliga smaklökar kände av den röksmak jag sen googlade mig till De röks med björkved och lagras i 45 dagar.
Och jag säger bara: Har ni vägarna förbi Galicien, så KÖP EN STOR OST!
Den görs på komjölk och den får vitsordet 5-Kejsarost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar